Ana içeriğe atla

SÜRÜCÜ ADAYLARI İÇİN


ARACIN TANITIMI


PEDALLAR

Pedallar aracımızın ilk hareketini almasını sağlar.
DEBRİYAJ: Aracı hareket ettirme, vites büyütme, vites küçültme ve aracın tam durmasında kullanılır. Debriyaj kullanılırken KAVRAMA NOKTASINI HIZLI BUL, AYAĞINI YAVAŞ ÇEK. Debriyajdan ayağımızı iki aşamada çekiyoruz; araç ilk hareketini aldıktan sonra o noktada debriyajdan çekmeyi durdur, birkaç saniye sonra çekmeye devam et. Yaklaşık 3-4 saniye sonra ayak debriyajdan tam çekilebilir. Özellikle kış aylarında karlı zeminlerde motora ilk hareketin çok yavaş verilmesi yani debriyajdan ayağın çok yavaş çekilmesi şarttır. Aksi hâlde tekerler patinaj yapar ve araç sağa sola kontrolsüz şekilde kayar.

FREN: Aracın hızını azaltmasını ve tam durmasını sağlar. Tam durmak için mutlaka DEBRİYAJ VE FRENE BİRLİKTE BASILMALI sadece frene basarak durduramayız, yoksa araç stop eder.

GAZ: Aracın hızını artırmayı sağlar. Pedalların kullanımında Debriyaj ve Gaz koordinasyonu önemli bir faktördür. Gaz pedalına yeterince basılıp gaz verilmezse motor hareket enerjisi üretmekte zorlanır ve stop eder. 



KOLTUK AYARLARI

Koltuk ayarları; Sol ayak debriyaj pedalına tam bastığında bacağın ve bedenin rahat olduğu konuma gelecek şekilde ayarlanır.


Sırt dayama ve yükseklik ayarı; Sırtını koltuğun çukuruna ortala, kollarını direksiyon simidinin üzerine doğru uzat, el ayarları tam üzerine gelecek şekilde sırt dayamayı ayarla.




AYNALAR

Dış aynalarının ayar kumandası sürücünün bulunduğu noktadan aynaların açılarını rahat bir görüş sağlayacak şekilde ayarlamasını sağlar. Ortadaki pim sola (L) konuma getirince sol aynayı komuta eder, sağa (R) konumuna getirince sağ aynayı komuta eder.


Ayna ayarlarını aşağıdaki şekilde yapmanız size en uygun görüş açısı sağlayacaktır.

Sol ayna;



Sağ ayna;


İç ayna;
Olmalıdır.



İÇ AKSAM


















MOTOR KAPUTU


Motor kaputunu aç.
Ve motor kaputunun altındaki bilinmesi gerekenler ise resimdeki gibidir.

YAĞ KONTROL ÇUBUĞU;

(Araç çalışıyorken Yağ ikaz lambası sönmüyor veya yanıp yanıp sönüyor ise)Yağ kontrolünün sağlıklı yapılabilmesi için araç düz bir zeminde olmalıdır. Araç çalıştırılmadan önce veya stop ettikten 20-25 dk sonra (sistemdeki yağın kartere toplanmasından sonra) yapılır. Çubuk temizlenir ve yuvaya sokulup çıkartılır, yağ seviyesinin çubuğun ucundaki F ile L seviyesi arasında olup olmadığına bakılır. Eksik ise İkmal yapılır.




BAGAJ

Aracın bagajında bulunan malzemeler;


REFLEKTÖR: Reflektör, aracımız arızalandığında veya kaza yapıldığında kullanılır. Şehir içinde en az 30 metre, şehir dışında ise 150 metredir.



STEPNE: Stepne (yedek lastik) aracın lastiklerinden birinin patlaması durumunda patlayan lastik ile değiştirilir. Stepne ile yola devam edilmez, oto lastikcisine gidene kadar geçici olarak kullanılır.

KRİKO: kriko, aracın lastiklerini sökmek ve takmak için kullanılır. Aracın arka tekerinin önünde, ön tekerinin arkasında tekerlere yakın noktada kriko dayama yerleri işaretlidir.

Dikkat: Kriko ile kaldırılan aracın altına ilave bir destek ( Takoz, Taş, Kütük vs.) koymadan işleme başlamayın.


BİJON ANAHTARI: Bijon anahtarı aracın tekerlerindeki bijonlari sökmek ve sıkmak için kullanılır.
Bijon her tekerde en az dört adet olur. Bijon anahtarı ile sökülüp takılır.




KOLLAR VE GÖSTERGELER



SİNYAL VE FAR KOLU.

1- Silecek kolunu 1 kademe yukarısı zaman ayarlı konumdur. 5 ila 6 saniyede bir siler ve durur.
2 - Silecek kolunu 2 kademe yukarısı sürekli silme konumudur.
3 - En üst kademe ise en hızlı konumudur.



Aracın göstergeleri ise şu şekildedir;  

DEVİR SAATİ; Motorun dakikada dönüş sayısını ifade eder. Ayrıca devir göstergesi motorun dilidir, motorun derdini sürücüye buradan ifade eder; Devir saatinin ibresi "0" SIFIRda ise Motorun çalışmadığını gösterir, 0 dan yukarıda, 1000'in altında ise Motorun çalısmakta olduğunu gösterir. Benzinli motorların ideal devri 2000 devirdir. Devir saatinin ibresi 2000 civarında ise motor en rahat durumdadır, üzerine çıkarsa yani 3000 devire gelirse VİTES YÜKSELTEBİLİRSİN, altına düşerse yani 1000 devire inerse VİTES DÜŞÜRMELİSİN demektir.
HIZ SAATİ (KİLOMETRE SAATİ); Aracın bir saatte katedeceği yol uzunluğu ifade eder.
YAKIT DEPO SEVİYE GÖSTERGESİ; Dört bölümden (çeyrekten) oluşur.

İLK KALKIŞ

Kavrama noktasını bulurken;
1- Hafif kavrama: Devir saatinin ibresi oynar. (Hafif eğimli yolda kalkışta)
2- Orta kavrama : Motorun sesi değişir. (Eğiminin bariz belli olduğu yolda kalkışta)
3- Tam kavrama : Aracımız titremeye başlar. (Dik yokuşlu yolda kalkışta)


Debriyaj ve fren koordinasyonu nasıl olmalıdır ve aracın ilk hareketinde sorun yaşamamak için debriyajdan ayağımızı kaç aşamada çekmeliyiz bunu iyi anlar ve uygularsak işimizin yarısı hallolmuş olur.
Veya Youtube'dan izlemek için TIKLAYINIZ



ŞERİDİ ORTALAMA VE DURUŞ MESAFESİ

ŞERİT TAKİBİ YAPARKEN; Direksiyon simidini şeridin sağ ve sol çizgilerinin arasına al.




YANLIŞ KONUMLANDIRMA;


DOĞRU KONUMLANDIRMA;

Aracın ön camını hayalinde ikiye böl ve sadece sol tarafındaki yolu gör, sileceğin tümsek kısmını aracın sana en uzak noktası olarak kabul et.


DURUŞ MESAFESİ

Önümüzdeki aracın plakası aracımızın göğüs üst çizgisinden kapanmayacak mesafede durmalıyız.

PARALEL PARK

ARACIN GERİ GERİ PARK EDİLMESİ İki araç arasına park etme becerisi Yönetmelik gereği her kursiyerin yapması gereken bir manevradır. Bu manevranın tek hamlede park alanına girip iki hamlede parkı bitirmek gibi standartları Yönetmelik’te net olarak açıklanmıştır.

1- Aracı uygun konuma yerleştir. (Sağ arka kapıdaki üçgen pencerede dubayı hizala)



2- Direksiyonu tam sağa çevir.

3- Sol dikiz aynasında arkadaki (kaldırıma yakın olan) dubayı hizalayana kadar geri git ve dur.


İKİ YÖNTEM VAR; Birincisi bu resimdeki gibi ikinci dubayı hizala
İkincisi bu resimdeki gibi ikinci dubanın yanıda kaldırımdaki sarı çizgiyi hizala


4- Direksiyonu bir buçuk tur sola çevir.

5- Üçgen pencerede hizaladımız dubayı Sağ pencerede hizalayana kadar geri git ve resimde görülen hizaya gelince dur.


Eğer ikinci dubayı hizalarsak bu resimdeki
Eğer ikinci dubadan sonra kaldırımdaki sarı çizgiyi hizalarsak bu resimdeki


6- Direksiyonu tam sola çevir ve geri gitmeye devam et.

7- Araç kaldırıma paralel duruma gelene kadar geri git ve dur.



Dikkat edilmesi gereken çok önemli bir nokta da, arka teker kaldırıma çok yakın olursa araç ile kaldırımı paralel duruma getirmeye ÇALIŞMA, çünkü ön teker açılı durduğu için arka tekere göre daha önde olur.



Paralel Park yaparken çizgi dışında kalma hatasını düzeltme videosu
Paralel Park yaparken kaldırıma değme hatasını düzeltme videosu

Dubalar içerisinde iki hareketten fazla yapamadığını unutma.


Uygulama derslerindeki iki duba arasına park etmek, gerçek hayatta da iki aracın arasına park etmektir.

Komisyon onayladıktan sonra dubalara ve kaldırıma çarpmadan çıkabilirsin. (istediğin kadar manevra yapabilirsin)




MEB Özel öğretim kurumları genel müdürlüğünün Paralel Park videosu


MEB ÖZEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN DİREKSİYON UYGULAMA EĞİTİM FİLMİNİN TAMAMINI İZLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ.




EĞİMLİ YOLDA KALKIŞ PARKURU




L PARK PARKURU

Direksiyon sınavının üçüncü parkuru L parktır.
Kursiyerin geri giderken köşeden sağa veya sola dönüş yapma becerisini değerlendirmek için güzergâhta önceden belirlenmiş bir bölgede aracı geriye doğru yaklaşık 90 derecelik bir açı ile bir manevra yapması istenmektedir. Bu manevrada bir sokak, garaj veya park alanına giriş şeklinde uygulanabilir. Bu becerinin gözlemlenmesinde geri giriş becerisi yanında kursiyerin geri girilen yerden çıkarken ortaya koyacağı performansı da gözlemlenecektir. Bu becerinin yapıldığı yerde şerit veya park çizgilerinin bulunması özellikle tavsiye edilmektedir. Bu alan, konilerle güvenli bir şekilde koruma altına alınabilir.


1- Parkur içinde iki sıra hâlinde dizilmiş dubaları ortalayarak gir.
2 - Sağımızda kalan, üzerinde rakam olan dubayı sağ pencerede hizala.


3- Aracı geri vitese tak.
4- Direksiyonu tam sağ yap.
5- Sağ dikiz aynasında köşedeki dubayı takip ederek geri geri gitmeye başla.

6- Dış dikiz aynalarının her ikisi de yanlarındaki dubalarla hizaya gelinceye kadar geri git ve orada dur. Veya araç ile yerdeki çizgi paralel olunca dur.(alttaki resimdeki gibi)

7- Direksiyonu bir buçuk tur sola çevir ve geri gitmeye devam et, aracın önü dubaları geçince (yanlarda bulunan kısa dubalar hizamıza gelince) dur.

L Park parkuruna girerken duba sıraları arasında tam ortalı girdigimizde;


Biraz yakın girdiğimizde hizamız;


Çok yakın girdiğimizde hizamız;

MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünün L Park videosu


L Parktan çıkışta dikkat edilmesi gereken hususlar;




MEB ÖZEL EĞİTİM KURUMLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN DİREKSİYON UYGULAMA EĞİTİM FİLMİNİN TAMAMINI İZLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ.




25 METRE GERİ SÜRÜŞ PARKURU





DİREKSİYONU UYGULAMA EĞİTİMİ DERSİ SINAV DEĞERLENDİRME FORMU







GÜZERGAHIMIZ


DİREKSİYON UYGULAMA SINAVI GÜZERGAHININ KONUMU



Karapürçek Direksiyon Uygulama Sınav Güzergahına giden EGO otobüsleri (312) için Tıklayınız

Sınav Güzergahından
KARAPÜRÇEK - ESKİYOL
dolmuş hattı geçmektedir.


Bize ulaşmak için tıklayınız!


Yorumlar

Yorum Gönder

İlginiz için çok teşekkür ediyoruz.

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİREKSİYON UYGULAMA DERSİ SINAV DEĞERLENDİRME FORMU

(I) ARAÇ BİLGİSİ SORGULAMA BÖLÜMÜ 1 - Lastiklerinin havalarının yeterli olduğunu gözle veya ayakla kontrol etmiyor 2 - Aracın kaputunu açıp akünün yerini gösteremiyor 3 - Motor yağı ve motor suyu konulma yerini gösteremiyor 4 - Cam silecek suyunun konulma yerini gösteremiyor 5 - Aracın bagajını açıp, stepne, kriko, bijon anahtarı, reflektör ve ilk yardım çantasını gösteremiyor 6 - Yağ ve hararet göstergelerini gösteremiyor. Hangi durumda tehlike ifade ettiklerini bilmiyor 7 - Yakıt göstergesinin yerini gösteremiyor 8 - Uzun/kısa far, korna, cam silecek ve diğer kumanda kollarını gösteremiyor 9 - Sinyal kolunu gösteremiyor 10 - Araç içi aydınlatma lambalarını açıp kapatamıyor 11 - Dış ve iç aynaların yerlerini gösteremiyor 12 - El frenini ve ayak fren pedalını gösteremiyor 13 - Gaz ve debriyaj (Otomatik vitesli araçlar hariç) pedalları...

کاندیدای راننده

Ömer SATILMIŞ بیایید با ابزار آشنا شویم پدال ها پدال ها ماشین ما را حرکت می دهند پدال کلاج: Aracı hareket ettirme, vites büyütme, vites küçültme ve aracın tam durmasında kullanılır. Debriyaj kullanılırken KAVRAMA NOKTASINI HIZLI BUL, AYAĞINI YAVAŞ ÇEK. Debriyajdan ayağımızı iki aşamada çekiyoruz; araç ilk hareketini aldıktan sonra o noktada debriyajdan çekmeyi durdur, birkaç saniye sonra çekmeye devam et. Yaklaşık 3-4 saniye sonra ayak debriyajdan tam çekilebilir. Özellikle kış aylarında karlı zeminlerde motora ilk hareketin çok yavaş verilmesi yani debriyajdan ayağın çok yavaş çekilmesi şarttır. Aksi hâlde tekerler patinaj yapar ve araç sağa sola kontrolsüz şekilde kayar. FREN: Aracın hızını azaltmasını ve tam durmasını sağlar. Tam durmak için mutlaka DEBRİYAJ VE FRENE BİRLİKTE BASILMALI sadece frene ba...